Rada Rodziców

REGULAMIN RADY RODZICÓW PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 170 IM. ANIELI KRZYWOŃ W ŁODZI

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Niniejszy regulamin działalności Rady Rodziców zostaje ustalony na podstawie art. 83 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (tj. Dz.U. z 2023, poz. 900 ze zm.).

Rozdział II

Zakres i przedmiot działania

§ 2

1. Rada Rodziców jest społecznym organem reprezentującym wszystkich rodziców/opiekunów prawnych uczniów szkoły.

2. Rada Rodziców współpracuje z dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim oraz organizacjami (z wyjątkiem organizacji politycznych) działającymi w szkole, których celem statutowym jest działalność wychowawcza, rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

3. Rada Rodziców używa pieczęci.

§ 3

1. Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły.

2. Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

Rozdział III

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych

§ 4

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:

1. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

2. Termin pierwszego zebrania rodziców w oddziałach w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły.

3. Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału.

4. W wyborach do rad oddziałowych, jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.

5. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się w głosowaniu tajnym.

6. Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.

7. Zadania wychowawcy oddziału podczas wyborów do rady oddziałowej:

a) powołanie komisji skrutacyjnej,

b) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,

c) nadzorowanie przebiegu głosowania,

d) podanie wyników głosowania.

8. Komisji skrutacyjna odpowiada za policzenie głosów i przekazanie wyników głosowania wychowawcy.

9. Członek komisji skrutacyjnej nie może kandydować do rady oddziałowej.

10. Zgłoszenia kandydatów do rady oddziałowej mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na zebranie.

11. Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.

12. Wybory do rady oddziałowej odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż trzech.

13. Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania. Wybory są tajne.

14. Na karcie do głosowania wpisuje się nazwisko swojego kandydata.

15. Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

16. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.

17. Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.

18. Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.

Rozdział IV

Zadania rad oddziałowych

§ 5

1. Przewodniczący Rady oddziałowej reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału w Radzie Rodziców na zasadach wynikających z niniejszego Regulaminu.

2. Rada oddziałowa może występować, w porozumieniu z wychowawcą uczniów, z wnioskami do dyrektora szkoły oraz nauczycieli w sprawach istotnych dla uczniów.

3. Rada oddziałowa współdziała z przewodniczącym Rady Rodziców i prezydium w celu wykonania zadań o charakterze ogólnoszkolnym.

4. Rada oddziałowa może organizować, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy uczniów, zebrania rodziców.

§ 6

1. Pracami rady oddziałowej kieruje przewodniczący.

2. Przewodniczący rady oddziałowej w szczególności:

a) reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału i radę oddziałową wobec innych podmiotów,

b) utrzymuje stały kontakt z wychowawcą uczniów,

c) dokonuje podziału zadań pomiędzy członków rady oddziałowej.

Rozdział V

Zadania i kompetencje Rady Rodziców

§ 7

Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.

§ 8

1. Rada Rodziców opiniuje:

a) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;

b) projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,

c) inne dokumenty, których zaopiniowania wymagają przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

2. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły. Z wnioskami i opiniami może występować do:

a) dyrektora szkoły,

b) samorządu uczniowskiego,

c) organu prowadzącego szkołę,

d) organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.

3. Rada Rodziców opiniuje proponowane przez nauczycieli podręczniki, materiały edukacyjnych i ćwiczeniowe.

4. Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych.

§ 9

1. Rada Rodziców przedstawia pisemną opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy nauczyciela.

2. Nieprzedstawienie opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania.

§ 10

1. Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program wychowawczo - profilaktyczny szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

2. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo - profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.

3. Program wychowawczo - profilaktyczny ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

Rozdział VI

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców

§ 11

1. Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do 30 września danego roku szkolnego.

2. Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy mu do czasu wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.

§ 12

1. Wybory Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz Sekretarza Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu tajnym.

2. Głosowanie tajne przeprowadzenia się w sposób określony w § 4.

3. Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:

a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,

b) przeprowadzenie głosowania.

4. Zgłoszenia kandydatów na członków prezydium Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady

Rodziców, którzy przybyli na zebranie.

5. Kandydaci do prezydium Rady Rodziców muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.

6. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.

7. Za wybranego Przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.

8. W przypadku otrzymania przez kandydatów równej liczby głosów o wyborze Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.

9. Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią zebrania.

§ 13

1. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału. Jeden rodzic może reprezentować wyłącznie jeden oddział.

2. W posiedzeniu Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym dyrektor szkoły lub inna upoważniona przez niego osoba.

3. W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców.

4. Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która dotyczy ich zakresu spraw.

5. Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą udziału w głosowaniach.

§ 14

1. W skład prezydium Rady Rodziców wchodzi Przewodniczący, Wiceprzewodniczący i Sekretarz Rady Rodziców.

2. Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.

3. Prezydium Rady kieruje pracami Rady.

4. Prezydium dokonuje swojego ukonstytuowania się na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym.

5. Przewodniczący Rady:

1) organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi zebrania Rady,

2) opracowuje terminarz i problematykę spotkań,

3) reprezentuje Radę na zewnątrz do współpracy z dyrektorem i organem prowadzącym.

6. Wiceprzewodniczący Rady współdziała z Przewodniczącym, a w razie jego nieobecności wykonuje obowiązki wskazane w ust. 5.

7. Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację rady i protokołowanie jej posiedzeń.

Rozdział VII

Tryb podejmowania uchwał i odbywania zebrań Rady Rodziców

§ 15

1. Rada Rodziców podejmuje decyzje w drodze uchwał na zebraniu. Wzór uchwały stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.

2. Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady. W przypadku braku kworum, po upływie 30 min od rozpoczęcia zebrania, Rada zwołuje drugie zebranie. Uchwały podjęte na drugim zebraniu zapadają zwykłą większością głosów w obecności członków Rady biorących udział w zebraniu.

3. Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów "za", która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów "przeciw". Pomija się głosy "wstrzymujące się".

4. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady Rodziców, Zastępca Przewodniczącego oraz Sekretarz.

5. Dopuszcza się podjęcie uchwały w trybie obiegowym poprzez dziennik elektroniczny Librus, z zastrzeżeniem ust. 4.

§ 16

1. Rada Rodziców działa poprzez zebrania. Przewodniczący zawiadamia członków Rady o terminie i godzinie zebrania za pośrednictwem dziennika elektronicznego Librus lub w inny sposób określony przez Radę.

2. Z zebrania Rady Rodziców sporządza się protokół oraz listę obecności. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.

3. Protokół podpisuje Przewodniczący Rady Rodziców i Sekretarz. W razie nieobecności Przewodniczącego, protokół podpisuje Zastępca Przewodniczącego.

4. Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać:

a) datę zebrania,

b) numery podjętych uchwał,

c) zatwierdzony porządek zebrania,

d) przebieg zebrania,

e) treść zgłoszonych wniosków,

f) podjęte uchwały i wnioski,

§ 17

1. Protokoły z zebrań komisji powołanych przez Radę Rodziców stanowią dokumentację pracy Rady Rodziców.

2. Za przechowywanie protokołów z zebrań Rady odpowiedzialne jest Prezydium Rady. Dyrektor wyznacza w szkole miejsce do przechowywania dokumentacji Rady Rodziców.

3. Członkowie Rady mają obowiązek:

a) aktywnego uczestniczenia w zebraniach i pracach Rady;

b) nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci i ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

4. Członkowie Rady mają prawo do:

a) wyrażania swoich opinii we wszystkich sprawach szkoły;

b) głosowania na równych prawach we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę.

c) wglądu do dokumentów finansowych Rady w obecności członka Prezydium Rady.

Rozdział IX

Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców

§ 18

1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły.

2. Rada Rodziców podejmuje działania na rzecz pozyskania funduszy z innych źródeł.

§ 19

1. Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone na:

a) poprawę bazy materialnej szkoły,

b) wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,

c) wycieczki szkolne,

d) imprezy szkolne,

e) nagrody,

f) pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów.

2. Wysokość podejmowanych środków finansowych oraz ich przeznaczenie określa Prezydium Rady.

3. W przypadku sfinansowania zadania, którego wartość przekracza kwotę 1000 zł, wymagane jest uzyskanie zgody Rady Rodziców w drodze uchwały.

4. Wydatkowanie środków finansowych Rady Rodziców odbywa się na podstawie wniosków składanych przez dyrektora lub wicedyrektora szkoły, kierownika gospodarczego, a także wychowawców poszczególnych oddziałów.

5. Wniosek o wydatkowanie środków powinien zawierać cel, na jaki mają być przeznaczone środki finansowe oraz szacowaną wysokość wydatków. Wnioski należy kierować do Prezydium Rady za pośrednictwem dziennika elektronicznego Librus.

6. Rada Rodziców dysponuje środkami finansowymi zgromadzonymi na koncie bankowym wyłącznie w formie bezgotówkowej.

7. Wydatkowanie środków finansowych następuje na podstawie otrzymanego przez Radę oryginału rachunku lub faktury.

8. Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo – księgowymi.

9. Fundusze, o których mowa w § 18 przechowywane są na odrębnym rachunku bankowym. Do założenia i likwidacji rachunku bankowego oraz dysponowania środkami finansowymi zgromadzonymi na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców w porozumieniu z Dyrektorem szkoły.

Rozdział X

Postanowienia końcowe

§ 20

1. Regulamin Rady Rodziców wchodzi w życie w dniem jego podjęcia w formie uchwały.

2. Uchwalenie oraz zmiana Regulaminu Rady Rodziców następuję w drodze uchwały w trybie określonym w § 15 ust. 1- 4.

3. Działalność Rady Rodziców odbywa się w granicach i na podstawie prawa powszechnie obowiązującego, Statutu Szkoły oraz niniejszego Regulaminu.

4. Regulamin Rady Rodziców jest zgodny z postanowieniami Statutu Szkoły.

Załącznik nr 1 (wzór)

Uchwała Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 170 w Łodzi

nr....../ (rok szkolny) z dnia ………………..

w sprawie: ........................................................................

Na podstawie art. ....... ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) oraz § ..... Regulaminu Rady Rodziców, Rada Rodziców uchwala:

§ 1

(...)

§ 2

(...)

§ 3

(...)

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Liczba osób uprawnionych do głosowania: ……

Głosy „za”: ….

Głosy „przeciw”: ……

Głosy „wstrzymujące się”: ….

Przewodniczący Rady Rodziców - ……………………...

Wiceprzewodniczący Rady Rodziców - ……………………………….

Sekretarz Rady Rodziców - ……………………………...

Załącznik nr 2 (wzór)

Protokół z zebrania Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 170 w Łodzi z dnia ………………….r.

I. Na zebraniu Rady Rodziców w dniu ……………... o godzinie…….. w budynku szkoły stawili się:

1. …………………………………………………..

2. …………………………………………………..

3. …………………………………………………..

4. …………………………………………………..

II. Przewodniczący Rady Rodziców otworzył zebranie, a następnie stwierdzono prawidłowość zwołania zebrania oraz jego zdolności do podejmowania uchwał.

III. Przyjęto porządek obrad.

IV. Przewodniczący odczytał protokół z poprzedniego zebrania, a następnie został on przyjęty przez Radę Rodziców.

V. Omówiono sprawy bieżące szkoły, w tym rozpatrzono wnioski o dofinansowanie celów statutowych szkoły z funduszy Rady Rodziców.

VI. Rada Rodziców podjęła następujące uchwały:

1. …

2. …

3. …

VII. Ustalono termin kolejnego zebrania Rady na dzień ……………. r. o godzinie …………., w budynku szkoły.

VII. Zamknięcie zebrania.

Przewodniczący/Wiceprzewodniczący Rady Rodziców - ……………………...

Sekretarz Rady Rodziców - ……………………………...